Putovanje na Kipar – Samba de Limassol

Datum objave:
Karneval Limasol Kipar

Naslov četvrtog nastavka putopisa ujedno je i moj highlight kada je u pitanju drugi po veličini grad na Kipru, Limasol.

Svake godine, tačno 50 dana pred pravoslavni Uskrs (koji inače slave i Kiprani), u Limasolu se održava veliki karneval za koji kažu da je najveći posle onog u brazilskom Rio de Žaneiru. Tačnije, tog dana je završni defile kada kroz glavne ulice Limasola (naročito Arch. Makarios III Avenue) prodefiluje preko 50.000 ljudi, takmičeći se ko će imati bolji i kreativniji kostim i masku.

• Karneval Limasol Kipar
    Fotografija: Sergey Galyonkin

Toliko toga fenomenalnog smo videli 18. februara 2018. da smo se i sami zapitali šta bismo to mogli da pripremimo za neki od sledećih karnevala a da se istaknemo u tom višekilometarskom prerušenom stampedu. Imam utisak da se ljudi za sledeći karneval počinju spremati dan nakon završetka trenutnog. Koliko je to samo posla napraviti sve te čarobne kostime i maske, ali jedno je sigurno – oni koji ih proizvode mogu bez problema da žive od te zarade tokom cele godine.

Karneval ukupno traje 10 dana, ali je finale ono što ga čini spektakularnim. Ni slično ovome nisam očekivao poslednjeg dana, ali kada sam se našao u svom tom cirkusu i pratio ga sigurno 4-5 kilometara, shvatio sam zašto je jedan od najvećih na svetu. Snimci dronom su me dodatno oduševili. Karneval se istog dana održava i u drugim kiparskim gradovima, ali je neuporedivo manjeg obima. Limasol definitivno ima jedan od najvećih događaja u Evropi!

Biti deo te beskrajne kolone znači da trebate da budete spremni da vas “udese” svakojakim party rekvizitima koji se prodaju na svakom koraku. Svi pevaju, igraju i vesele se od kasnih jutarnjih sati pa sve do sumraka. Karneval se zatvara žurkom na platou kod stare luke, a sledećeg dana, u ponedeljak (Green Monday), se i zvanično stavlja tačka na karnevalske aktivnosti i počinje uskršnji post. Tog (neradnog) ponedeljka Kiprani sa porodicom i prijateljima uglavnom odlaze na piknik, puštaju zmajeve i pripremaju jela od povrća, maslina, hleba i ispijaju domaća vina.

Green Monday Kipar

Svi vi koji želite da budete deo karnevala naredne godine, finale će se održati 10. marta 2019. godine, što je, kao što sam gore naveo, tačno 50 dana pre Uskrsa.

Ako kojim slučajem doputujete kad i mi na Kipar (u Larnaku) – baš na dan karnevala u nedelju, na šetalištu Finikudes nalazi se međumesna autobuska stanica gde čekate vaš autobus za Limasol. Potrudite se da ka Limasolu krenete što ranije jer će gužve tog dana biti takve da vas može zadesiti naša sudbina. Morali smo da propustimo nekoliko autobusa jer nije bilo mesta (saobraćaju na svakih sat i po do dva) da bismo konačno ušli i uputili se ka tog dana najluđem gradu na celom Kipru. Od Larnake do Limasola imate nešto oko 90 minuta vožnje.

Autobus Kipar Larnaka Limasol

Sledeći dan, Green Monday, odlučili smo da provedemo 19 km zapadno od Limasola (selo Episkopi, na putu ka Pafosu), gde se nalazi jedno od najspektakularnijih arheoloških nalazišta i uopšte znamenitosti na Kipru – drevni kraljevski Kurion (Kourion). Ako izuzmemo karneval kojem možete prisustvovati samo u periodu održavanja, Kurion je broj 1 na mojoj listi za posetiti u okolini Limasola. Poznat je po svom značaju jer istorijski izvori sugerišu da je bio glavni drevni grad Kraljevine Kipar.

Kurion Episkopi Limasol Kipar

Da biste iz Limasola došli do Kuriona, potrebno je da na glavnoj autobuskoj stanici Leontiou (ulica Archiepiskopou Leontiou A, nastavak na ulicu Irinis koja vodi iz starog grada), koja se nalazi pored stare bolnice, sačekate autobus 16 sa kojim idete do poslednje stanice (gde čekate i povratni za nazad). Ovaj deo Kipra je pod britanskom upravom, ali to nećete ni po čemu primetiti, niti to treba da vas opterećuje. Po izlasku iz autobusa skrećete desno na prvi put na koji nailazite i pratite pravac levo. Ulaznica za Kurion iznosi 4,50 EUR.

Kurion je okružen građevinama koje uglavnom datiraju iz rimskog perioda. One uključuju Forum, Nimfaeum, Kuću fontana, Kuću gladijatora, Ahilovu kuću i javna kupatila. Domaćin je brojnih impresivnih muzičkih i pozorišnih događaja u spektakularnom grčko-rimskom amfiteatru koji je originalno izgrađen u drugom veku pre nove ere.

Sa Kuriona se pruža zapanjujući pogled na zelena polja i Mediteransko more, tačnije na plažu Kurion, koju pokriva krupan šljunak. Na putu do plaže naišli smo na plantažu jagoda, tako da smo već u februaru premijerno uživali u ovom voću.

Kurion Limasol Episkopi Kipar

Na oko 6 km udaljenosti od Kuriona a u pravcu povratka ka gradu Limasolu nalazi se dvorac Kolosi. U Kolosiju se nalazi velika proizvodnja vinove loze, od čijih se plodova prave nadaleko poznata kiparska vina. Dvorac je poznat po vinu Komandarija (Commandaria), za koje se veruje da je najstarije vino na svetu.

Dvorac Kolosi Limasol Kipar

Kada je u pitanju sam grad Limasol, meni su omiljeni šetalište Molos, luka i marina Limasol i stari grad. Svi se nalaze jedno pored drugog.

Promenadu Molos ćete prepoznati po dvostrukom nizu palmi uz samu obalu mora. Smatra se jednom od najlepših parkova u čitavom mediteranskom basenu. Od početka izgradnje do danas, Molos je sve više dobijao status multifunkcionalnog parka. Na dužini od 1 km postoje mnogobrojni sadržaji za potpunu rekreaciju i relaksaciju – stotine drveća, šetališta, biciklističke staze, teretana na otvorenom, skulpture grčkih Kiprana, Grka i internacionalnih umetnika, zelene površine, veliki i mali dokovi, trotoari, površine za skejtbording, igrališta, fontane, kafići, restorani, ogroman parking…

Molos Limasol Kipar

U produžetku Molosa nalazi se stara luka sa velikim brojem kafića, restorana, prodavnica sladoleda i butika.

Odmah pored luke smeštena je i marina – luksuzna strana Limasola. Predodređena je da postane jedno od najekskluzivnijih marina odmarališta na Mediteranu i jedno od najlepših na svetu. Marina je dizajnirana tako da se besprekorno uklopi u svoje okruženje – stari grad i srednjovekovnu tvrđavu.

Dok šetate marinom naići ćete na veliki broj restorana, barova i kafića koji odgovaraju svačijem ukusu. Svetla koja okružuju marinu izgledaju posebno lepo noću, a sama atmosfera je izuzetno opuštajuća. Marina je idelano mesto za šetnju, jutarnju i popodnevnu kafu, romantičnu večeru…

Stari grad Limasol je srce grada sa svojim uskim ulicama koje se zrakasto pružaju od stare ribarske luke. U njemu se nalazi poznata katedrala Aja Napa i srednjovekovni zamak Lemesos koji je bio mesto kraljevskog venčanja između Ričarda Lavljeg srca (kralja Engleske) i Berengarije od Navare, a danas je pretvoren u kiparski srednjevekovni muzej. U ovom delu Limasola postoji veliki broj taverni, restorana, klubova i barova.

Katedrala Aja Napa Limasol Kipar

Zamak tvrdjava dvorac Limasol Kipar

Sledećeg dana smo se uputili ka selu Omodos koje se nalazi na 42 kilometra severozapadno od Limasola. Na centralnoj stanici Leontiou seli smo u autobus broj 40 i krenuli ka unutrašnjosti ostrva. Društvo u autobusu su nam pravili stariji stanovnici Kipra koji su nas napuštali od sela do sela.

Omodos je smešten u geografskom području vinogradarskih sela na nadmorskoj visini od 810 m. Ovo selo me je oduševilo svojom slikovitošću, šarmantnim kaldrmastim uličicama, tradicionalnim građevinama, ljubaznim i gostoljubivim domaćinima.

Omodos Limasol Kipar

Omodos Kipar

U samom centru sela se nalazi manastir “Timios Stavros” (“Časni krst”) iz 17. veka, sa svojim starim ikonama i impresivnim rezbarijama. U sastavu manastira su muzej posvećen Narodnoj oslobodilačkoj borbi, centar za očuvanje ručnih radova i Muzej ikona. Na izlazu iz manastira naići ćete na trg sa tradicionalnim tavernama, kafićima, prodavnicama lokalnih proizvoda i suvenira.

Zbog svega što nudi Omodos ima titulu jednog od najposećenijih sela na Kipru.

Nakon što smo obišli veći deo sela, zaustavili smo se u jednom restoranu na trgu kako bismo napravili predah uz halumi i komandariju. Kada nas je domaćin, istovremeno i gazda, upitao odakle smo i kada smo mu odgovorili da smo iz Novog Sada, otkrio nam je svoju tužnu priču koja je vezana baš za naš grad. Pre mnogo godina je u selu upoznao Srpkinju sa kojom je bio u vezi tokom njenog boravka na Kipru. Po povratku u Srbiju, saopštila mu je da je od njega dobila najlepši poklon – dete. Sa očima punih suza pričao nam je da se ta veza nije nastavila, da je njegova tamošnja ljubav sada teško bolesna i da sin dolazi svako leto da ga vidi i pomogne mu u porodičnom poslu.

Nakon tri dana u Limasolu došlo je vreme da promenimo bazu i krenuli smo ka Aja Napi. Da biste do Aja Nape stigli iz Limasola, morate promeniti dva autobusa (Limasol – Larnaka, Larnaka – Aja Napa).

U prethodnim putopisima sam pomenuo mnogo toga interesantnog iz Aja Nape, tako da će ovaj put naglasak biti na Protarasu i Paralimniju (autobus 101 iz Aja Nape).

Protaras je živopisno turističko mesto jugoistočne obale Kipra, udaljen oko 6 km od Aja Nape. Za razliku od Aja Nape, koja je čuvena po klubovima i noćnom životu, Protaras je nešto mirnije mesto. Poznat je po izvrsnim peščanim plažama od kojih je najpoznatija “Fig Tree Bay” (Zaliv smokve), svrstana u tri najlepše plaže u Evropi 2011. godine.

Fig Tree Bay Aja Napa Protaras Kipar

Fig Tree Bay Protaras Kipar

U prethodnoj poseti plaži “Fig Tree” krajem oktobra i početkom novembra voda je bila izuzetno topla, tako da smo imali sreće da se okupamo u kristalno čistom i providnom moru. Na Kipru je zvanična sezona od 1. aprila do 31. oktobra tako da more ume da zadrži temperaturu za kupanje i do sredine novembra, nekada i do kraja ovog meseca.

Fig Tree Bay plaza Protaras

U Protarasu vredi posetiti crkve “Profitis Elias” i “Agioi Saranta”, a atrakcija mesta je Magic Dancing Waters. U pitanju je show koji se prikazuje u srcu grada. Spektakularna predstava održava se na prostoru od 2000 m2 u čuvenom centru “Magic Dancing Waters”.

Ovaj magični večernji show je kombinacija muzike, vode, lave, lasera, vatre i dima. Voda pleše u ritmu muzike, vrti se na visini do 12 metara, pravi neverovatne piruete, boje se mešaju… Magic Dancing Waters je deo najvećeg sistema na svetu: 19.400 mlaznica, 480 reflektora, 162 snažne pumpe za vodu, 4 prenosna motora, 4 najsavremenija kompjuterska sistema, 5 sistema za dim, 2 sistema za vatru, 2 laserska sistema u punoj boji.

Magic Dancing Waters Protarasu Kipar

Show u trajanju od 60 minuta se održava svake večeri od 1. aprila do 31. oktobra sa početkom u 21:00. Ulaznica za odrasle košta 23 EUR (38 EUR sa večerom), a za decu 15 EUR (25 EUR sa večerom). Nama je bilo lepo da posmatramo i ovako na slikama 😀

Iz Protarasa smo nastavili ka Paralimniju. Grad je dobio naziv po zaštićenom jezeru koje se nalazi u zapadnom delu, Para ti Limni – pored jezera. Iz Paralimnija se pruža fenomenalan panoramski pogled ka moru. Ovaj grad je poznat po dve velelepne građevine – crkvi Svetog Đorđa (ujedno i poslednja stanica autobusa 101 i prva autobusa 102) koja se nalazi u centru i crkvi Svete Barbare, pored koje se prolazi na putu ka moru.

I za kraj, pogađajte… Larnaka. A iz Larnake organizovana ekskurzija (Safari 4×4) i prva poseta planini Trodos (rezervisana preko sajta Explore Cyprus). A u džipu Šveđani i ja. Vozač/vodič ulazi i predstavlja se “Džordž Majkl”, na šta sam odgovorio “Džordž Kluni, drago mi je”. Videvši da mu ne verujem, pokazao mi je ličnu kartu kad ono stvarno “George Michael”. Roditelji su očigledno bili veliki fanovi. 🙂 Kada sam saputnicima počeo da ređam švedske muzičke zvezde i šta sve znam o njihovoj zemlji bilo ih je sramota jer su za Srbiju samo čuli, ništa više.

Tura je na putu do planine uključivala sela Lefkara (poznato po proizvodnji čipke i srebra) i Arakapas, vodopad Milomeris u selu Platres i fabriku slatkiša “Katerina Sweets”.

Lefkara Kipar

Arakapas Kipar

Katerina Sweets Kipar

Trodos Kipar

Po dolasku na Trodos osetila se znatno niža temperatura u odnosu na Larnaku, što je i logično jer je u pitanju planina čiji je najviši vrh 1951 m (Olimp). Čak smo u jednom delu videli i sneg, a na samo sat vremena vožnje autom ka jugu turisti se kupaju u moru. 🙂 Ah, taj Kipar…

Pogledajte sve naše preporuke za posetiti u Limasolu i okolini…

Puštanje zmajeva širom Kipra na Green Monday (Fotografija: mojkipar.com)
Međumesni autobus za Limasol na Finikudes stanici u Larnaki (Fotografija: StockphotoVideo)
Amfiteatar drevnog kraljevskog Kuriona (Fotografija: mojkipar.com)
Pogled sa Kuriona na istoimenu plažu (Fotografija: mojkipar.com)
Dvorac Kolosi (Fotografija: Shutterstock)
Šetalište Molos u Limasolu (Fotografija: Roman Evgenev)
Katedrala Aja Napa u starom gradu (Fotografija: mojkipar.com)
Srednjovekovni zamak Lemesos (Fotografija: Shutterstock)
Centar sela Omodos (Fotografija: Shutterstock)
Flora u cvatu sredinom februarua u Omodosu (Fotografija: mojkipar.com)
Pogled na plažu Fig Tree Bay (Fotografija: mojkipar.com)
Panorama sela Lefkara (Fotografija: Shutterstock)
Selo Arakapas (Fotografija: mojkipar.com)
Fontana ispred fabrike slatkiša “Katerina Sweets” (Fotografija: mojkipar.com)
Pogled na Trodos iz botaničke bašte (Fotografija: mojkipar.com)